ПОРАДИ ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ,
які працюють з
дітьми під час війни
1.
Турбуємось про себе і
намагаємось не починати роботу без ресурсу. Якщо нам не вистачить сил витримати погляд дитини,
наповнений болем, її запитання, реакцію – це посилить її стан занепокоєння та
безпорадності.
2.
Створити безпечний
простір, у якому б дитина відчула близькість – “я з
тобою”. Ідеться про простір із чітко структурованими правилами
та межами контакту.
3. Якщо ви не маєте досвіду роботи з емоційним
реагуванням на почуття та емоції, починати роботу можна буде лише у співпраці з
психологом. Цю роботу можна буде проводити лише після фази стабілізації –
зміцнення та відчуття безпеки.
4.
Не можна використовувати в іграх чи під
час занять метафори, образи літаків тощо. Це може травмувати дітей, які були
під обстрілами. У роботі спираємося на метафори та образи дому,
землі, веселки, води.
Навіть образ неба зараз не даватиме дітям стійкості –
для багатьох це джерело небезпеки. Будь ласка, зважайте на це, плануючи свої
зустрічі з учнями.
5.
Якщо в роботі плануєте створювати щось із частин,
наприклад кубиків, пам’ятайте: якщо деталі руйнуватимуться, це
може нагадувати дітям зруйнований будинок. Діти самі можуть обрати таку гру – тоді для них
це буде помічне. До того ж будьте
уважні до звуків, що використовуються в супроводі.
6.
Не пропонуйте дітям
жодних образів воєнної техніки. Приймається
лише той варіант, коли вони самі хочуть намалювати, виліпити чи обговорити це.
Натомість працюйте над образами сили та стійкості й частіше просіть дитину
намалювати, зобразити те, що є її силою.
7.
Пам’ятайте, що ми проводимо зустрічі для того, щоби дати дітям стабільність у теперішній реальності, відволікати їх і розважати
цікавими фактами, захопливими розповідями. Війну,
танки, вибухи вони бачать у новинах. Вони чують про це від батьків, рідних і
близьких.
8.
Для дитини, яка пережила втрату, втратила близьких або будинок, абсолютно неприпустимі
слова на кшталт “час лікує”, “у всьому є
й хороший бік”, “подивися, який тут є хороший варіант для тебе”. Ці
слова некоректні та неетичні.
9.
Дітям важливо почути: “Те, що ти пережив – жахлива трагедія, це жахливо й так
шкода, що тобі довелося через це пройти. Я захоплююсь твоїми мужністю та силою.
Попри таке горе, ти справляєшся, як справжній герой. Я дуже хочу тебе обійняти
та захистити”.
10.
Якщо дитина починає говорити, що б вона
не говорила, ми її слухаємо й не перебиваємо! Киваємо,
підтримуємо й наприкінці робимо акцент на тому, що навіть слухати – це дуже
важко. Далі можна сказати: “Але я бачу, який ти сильний і
як ти справляєшся”. Проте не давайте порад, поки вас не
попросили про це.
За матеріалами сайту НУШ: https://nus.org.ua/articles/korotka-pam-yatka-dlya-vchyteliv-yaki-pratsyuyut-iz-ditmy-pid-chas-vijny-9-pravyl/
Немає коментарів:
Дописати коментар